Toetsen en huiswerk

Niet alleen voor docenten en ouders maar vooral ook voor leerlingen zelf is het belangrijk om te weten, hoe goed de aangeboden lesstof is verwerkt. Wat is af? Waar moet nog aan gewerkt worden? Daarom zijn er toetsen nodig: testen om te zien, hoever je bent.

Die toetsen geven een beeld van je vorderingen per vak. Samen geven ze een totaalbeeld, waaraan je kunt zien of je op schema ligt en aan het eind van het jaar door kunt naar het volgende leerjaar. Dat drukken wij uit in het rapport.

Omdat we ook in dit opzicht op een redelijke en respectvolle manier met elkaar willen omgaan, hebben wij een aantal afspraken gemaakt die hieronder zijn weergegeven:

Toetsen en proefwerken algemeen

  • Proefwerken en schriftelijke overhoringen die meetellen voor een rapportcijfer, worden ruim van te voren opgegeven. Toetsen die niet van te voren zijn opgegeven zijn diagnostische toetsen. De resultaten zijn van belang om te weten hoe je er voor staat.
  • Toetsen kunnen op allerlei manieren worden afgenomen: dit kan in de vorm van een proefwerk, een schriftelijke overhoring maar het kan ook een werkstuk zijn, een spreekbeurt, een schriftelijk verslag of een presentatie. Van te voren wordt door de docent bekend gemaakt welke normen worden gehanteerd, dus waarop en hoe je wordt beoordeeld.
  • De uitslag van een toets wordt over het algemeen binnen 10 lesdagen bekend gemaakt. Toetsen die problemen opleverden voor een of meer leerlingen, worden nabesproken in de les.
  • Als je om een voor de docent aanvaardbare reden een toets hebt gemist, heb je recht op een herkansing. Indien een hele klas een slecht cijfer heeft, kun je in overleg met de docent, je mentor of je teamleider vragen om een herkansing voor de hele klas.
  • Spieken en afkijken (ook wel fraude genoemd) en kan als resultaat hebben dat je een 1.0 krijgt voor die toets.

Toetsen en proefwerken onderbouw

  • Er geldt een maximum aantal proefwerken per week. Om het niet al te gek te maken, qua tijdsbesteding, worden er in klas 1 niet meer dan drie, en in klas 2 niet meer dan 4 proefwerken in de week gegeven. In normale lestijd geldt een maximum van vijf voor klas 3, alleen proefwerkweken zijn een uitzondering.
  • Naast proefwerken worden ook schriftelijke overhoringen gegeven. Die tellen iets minder zwaar, en gaan meestal over een kleiner gedeelte van de stof. Er geldt een maximum van twee toetsmomenten per dag, huiswerkoverhoringen en toetsen waar je niet voor hoeft te leren niet meegerekend.
  • Daarom geldt de volgende afspraak wat betreft het aantal toetsen in de week, waarbij één proefwerk even zwaar telt als twee overhoringen.
    • In klas 1 kun je dus maximaal drie proefwerken en 0 overhoringen; of twee proefwerken en twee overhoringen; of één proefwerk en vier overhoringen krijgen (6 punten in totaal).
    • In klas 2 is het maximum 8 punten: vier proefwerken; drie proefwerken + twee overhoringen; twee proefwerken + vier overhoringen; één proefwerk + zes overhoringen of acht overhoringen in de week.
    • In klas 3 is het maximum tien punten: vijf proefwerken; vier proefwerken + twee overhoringen etc., met uitzondering van de toetsweken
  • Alleen wanneer een docent op verzoek van een klas een toets uitstelt, kan hiervan worden afgeweken. In dat geval wordt de uitgestelde toets toegevoegd aan het maximum van de nieuwe week.
  • Een proefwerk moet minimaal een week van te voren zijn opgegeven.
  • Een schriftelijke overhoring minimaal 3 lesdagen van te voren. Dat opgeven kan in de les gebeuren, of via je ‘spoorboekje’ of studiewijzer in Magister.
  • Docenten geven na een toets aan, welke leerstof herhaald of ingehaald moet worden bij onvoldoende resultaten. Het is sowieso niet onverstandig om dingen die mislukt zijn nog eens goed te bekijken. Ze komen bijna altijd later terug.
  • De vakantietijd is een tijd om uit te rusten. Daar proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden. Docenten zullen dus vrijwel nooit een toets opgeven voor de eerste dag na de vakantie. Alleen als de toets de vorm van een werkstuk, presentatie, verslag of spreekbeurt heeft en ruim voor de vakantie is opgegeven, is dat mogelijk en natuurlijk in het geval van een toetsweek na de vakantie.

Toetsen en proefwerken bovenbouw

  • Voor de bovenbouw liggen de toetsen vast in het PTA en in het afsprakenboekje dat aan het begin van het jaar wordt uitgedeeld.
  • Er is een aantal proefwerkweken verspreid door het jaar.
  • In een week voorafgaand aan een proefwerkweek worden geen schriftelijke toetsen gegeven, anders dan diagnostische.
  • Na elke toetsweek krijgen leerlingen de mogelijkheid voor herkansing.
    Deze herkansing kunnen digitaal worden aangevraagd via de website van school. De herkansingen vinden plaats op een vooraf vastgesteld dagdeel. Meer informatie hierover vind je in het boekje Begeleiding, data en afspraken.
  • Spieken of op een andere manier frauderen bij een toets, kan het cijfer 1.0 opleveren. Zo een toets is over het algemeen niet te herkansen.

Huiswerk

  • Voor de eerste dag na een vakantie wordt meestal geen huiswerk opgegeven. Wel kan het zo zijn, dat het werk ruim voor de vakantie is opgegeven en dat de ‘deadline’ de eerste les na de vakantie is.
  • Het huiswerk wordt zoveel mogelijk evenwichtig over de week gespreid. Wanneer je op tijd aan het opgegeven werk begint, moet dat haalbaar zijn binnen de volgende tijdsinvestering:
    • brugklas: 9 uur per week (1,5 uur per dag);
    • klas 2 12 uur per week (2 uur per dag);
    • klas 3 15 uur per week (2,5 uur per dag).
    • Klas 4 en hoger: Meer dan 15 uur per week, ook voorbereidend op het vervolgonderwijs.
  • Onder deze huiswerkbelasting vallen ook werkstukken. Mentoren controleren regelmatig of de maximale studiebelasting niet wordt overschreden, bijvoorbeeld in het weekopeningsuur of in een mentoruur. Ook bespreken zij met de leerlingen het plannen van hun huiswerk, en adviseren zij daarbij.
  • Als een leerling niet in de gelegenheid is geweest huiswerk te maken, meldt hij dit, met instemming van de ouders en eventueel voorzien van een toelichting, bij het begin van de les. Als de docent de reden waarom het huiswerk niet is gemaakt niet aanvaardbaar vindt, meldt hij dit bij de mentor. Eventueel wordt contact opgenomen met de ouders.