Pijlers
Naast de voorbereiding op het eindexamen en de uitbreiding tot volledige ontplooiing hebben wij aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling, ook in de vorm van talentontwikkeling.
Bij elk kind trachten we de talenten op te sporen en die te ontwikkelen. Sociale talenten, presentatie, muziek, dans, toneel, ICT-vaardigheden, onderzoeksvaardigheden etc. Op diverse gebieden kunnen wij heel veel begeleiding bieden.
Bèta wetenschap
Een aantal jaar geleden zijn wij gestart met speerpunt bèta, waarin wij, met ondersteuning van diverse landelijke instituten, onder de leerlingen de talentvolle onderzoekers opsporen, motiveren en verder ontwikkelen. Leerlingen met interesse in natuurwetenschap worden al in de onderbouw gestimuleerd hiermee aan de slag te gaan.
De SSgN beschikt over goed een geoutilleerde sciencelab en een Bèta Expo ruimte voor interessante (vakoverstijgende) onderzoeken op het gebied van biologie, natuur- en scheikunde. In de bètavleugel is een permanente expositie ingericht met verrassende voorwerpen die het Periodiek Systeem vertegenwoordigen.
In de bovenbouw havo/vwo kunnen leerlingen zich verder ontwikkelen in de bètarichting d.m.v. de keuzevakken NLT (havo/vwo) en Wiskunde D (vwo).
Het vak NLT wordt in modules aangeboden, in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen (RU). Ook werken wij samen met het Pre-University College (PUC) of Science van de RU waar vwo-leerlingen een excellentieprogramma kunnen volgen.
In ons aanbod zijn de SSgN Masters verruimd met masterclasses Robotica, Creatieve Wiskunde en Schaken. Leerlingen uit alle jaarlagen kunnen zich hiervoor aanmelden. De Masterclasses vinden plaats in het eigen schoolgebouw, buiten het curriculum maar binnen de reguliere lesdag.
Zie verder de website voor de activiteiten in het kader van wetenschap.
Topsport
Sinds 2003 is de SSgN officieel aangemerkt als Topsport Talentschool door het Expertisecentrum Voortgezet Onderwijs Topsport (EVOT, voorheen LOOT).
Door de faciliteiten die we daarmee krijgen kunnen we zorgen voor een goede opvang van de leerlingen die naast hun normale schoolloopbaan hun specifieke sporttalent verder willen ontplooien. Deze leerlingen, ca. 10% van het totaal, besteden naast hun normale schoolwerk veel tijd aan trainingen en wedstrijden. Deze kunnen samenvallen met de schooltijden. In dat geval kunnen wij een aangepast rooster aanbieden en bepaalde leerlingen ontheffingen verlenen. Ook is het mogelijk om gespreid examen te doen. Met deze faciliteiten kunnen wij de leerlingen de ruimte geven om hun talent verder te ontwikkelen en daarnaast begeleiden naar een diploma dat past bij hun mogelijkheden, waarbij de insteek is: én school én sport.
In de onderbouw is het extra keuzevak Masterclass LO toegevoegd aan het lessenpakket. In de bovenbouw kunnen leerlingen kiezen voor het examenvak LO2 op de mavo of BSM (bewegen, sport en maatschappij) in havo en vwo.
Cultuur
De SSgN is landelijk en internationaal bekend om de vele culturele activiteiten. Sinds 2008 zijn wij officieel erkend als Cultuurprofielschool.
We besteden veel aandacht aan alle aspecten van cultuur. Zowel zelf doen (presentaties bij vieringen en andere podiumavonden) als ervaren (museumen erfgoedaanbod in alle klassen, kunst- en cultuurgeschiedenis, internationale uitwisselingen). In het lesrooster is veel ruimte ingebouwd voor de culturele keuzevakken.
Als Cultuurprofielschool kunnen wij ook leerlingen die op hoog niveau aan cultuuruitingen doen een aangepast lesprogramma bieden waardoor zij tijd hebben voor repetities en uitvoeringen.
Presentaties en optredens vinden verder plaats tijdens Open Podium, Kerstviering, Soiree, Voordrachtfestival, Jaarsluiting en Open Dag. Binnen het curriculum voor dans, drama en muziek moeten de leerlingen elk jaar in elk geval eenmaal op het podium staan.
De cultuurvleugel is in 2020 vernieuwd en voorzien van een professionele theaterzaal en een danslokaal, naast de al bestaande lokalen voor tekenen, beeldend vormen en multimedia/foto & film.
Internationalisering en Europa
Sinds 2010 maakt de SSgN deel uit van het European Parliament Ambassador Schoolprogram (EPAS). Het lesprogramma voor EPAS is speciaal ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. Doel van het programma is om de politieke en sociale vaardigheden van leerlingen te ontwikkelen en burgerschap te stimuleren. Zij leren hoe de Europese democratie werkt en ontwikkelen hun vaardigheden m.b.t Europees burgerschap. Vast lesonderdeel is bijvoorbeeld een excursie naar de Tweede Kamer in Den Haag in jaarlaag 4.
Centraal bij internationalisering staan de jaarlijks terugkerende uitwisselingen in klas 3. Dit project wordt met meerdere partnerscholen uit Europa tegelijk beleefd. Daarbij worden onze leerlingen gekoppeld aan een buitenlandse partner. Het eerste deel van het programma speelt zich gezamenlijk af in Nijmegen waarbij de buitenlandse leerlingen bij hun partner in huis verblijven. Een paar weken daarna gaan onze leerlingen tien dagen naar hun partner in het buitenland en logeren daar in het gezin. Voor dit project is een speciaal Engelstalig vakkenpakket samengesteld.
Leerlingen en hun ouders worden door middel van informatieavonden geïnformeerd over de uitwisselingen. Er zijn dit schooljaar contacten met partnerscholen in Portugal, Spanje, Italië, Griekenland en Turkije
Steden- en cultuurreizen
In de bovenbouw kunnen leerlingen in de examenklassen deelnemen aan een tweedaagse hoofdstedenreis. In 5 vwo bieden wij een 5-daagse cultuurreis aan.
Duurzaam en gezond
Het projectteam Ecoschools, bestaande uit leerlingen en een aantal begeleidende docenten is intensief bezig met Duurzaamheid. In september 2022 ontvingen wij het certificaat Zilver op weg naar deze erkenning. Een ecoteam bestaande uit een groep van 25 leerlingen en drie docenten zet zich actief in voor duurzaamheidsontwikkeling.
De school beschikt over een gezonde kantine waar leerlingen terecht kunnen voor gezonde broodjes, frisdrank, soep en kleine snacks. De kantine is geopend tijdens de pauzes. Op het forum staan koffie-, frisdrank- en snoepautomaten. Op diverse plaatsen in de school is koel water beschikbaar.
Het schoolplein is ingericht als Groen schoolplein, waarbij wordt gezorgd voor opvang en opslag van regenwater en een deel van de verharde bestrating is vervangen door planten. Ook is het schoolplein sportvriendelijk ingericht. Zowel het schoolgebouw zelf als de sporthal zijn voorzien van zonnepanelen.
Natuurlijk is het gehele schoolterrein inclusief gebouwen rook- en vapevrij.
SSgN Masters
De masterclasses zijn extra lessen die buiten het curriculum maar binnen de reguliere lesdag in school door eigen docenten gegeven worden. Voor elke discipline zijn twee lesuren ingeroosterd. Deelname staat in principe open voor leerlingen uit alle klassen.
Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Doel van de masterclasses is talentontwikkeling, verbreding en verdieping. Elk leerjaar wordt afgesloten met een gezamenlijke presentatie.
Het complete aanbod van masterclasses is hier te vinden.
Burgerschapsvorming
Burgerschapsvorming is geen vak, maar een taak van de school die als een rode draad en doorlopen leerlijn door ons onderwijs loopt. Het doel is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Een belangrijk onderdeel van onze burgerschapsvorming zijn onze uitwisselingen. Eén van de kernpunten daarbij is namelijk om kinderen vertrouwd te maken met andere landen binnen Europa en hun blik te verruimen door de samenwerking met hun Europese partners.
Leerlingen kunnen zich verdiepen in andere talen, culturen en gewoonten. Internationalisering draagt zodoende in hoge mate bij aan de persoonlijke ontwikkeling.
Cambridge Engels
Veel leerlingen komen later op plaatsen terecht waar Engels de belangrijkste taal is om in te communiceren. Niet alleen in het buitenland, maar ook op Nederlandse universiteiten en hbo-opleidingen neemt Engels een steeds belangrijkere plek in.
Voor leerlingen die (meer) willen en kunnen, biedt de SSgN vanaf klas 1 Versterkt Engels. Ook leerlingen met een mavo-advies kunnen de eerste vier jaar meedoen.
Vanaf klas 4 havo/vwo kunnen leerlingen starten met de examentraining van Cambridge Engels dat in respectievelijk 5 havo of 6 vwo wordt afgesloten met een landelijk examen. Bij een positief resultaat krijgt de leerling het CAE-certificaat van Cambridge. Dit certificaat wordt internationaal erkend.
Projecten en presentaties
Gedurende het schooljaar wordt zowel in de onder- als in de bovenbouw gewerkt aan een aantal projecten waarin diverse vakken samenkomen, zowel in projectweken als in lessen volgens een bepaald thema. In de profielmiddagen van 4 havo en 4 vwo wordt vakoverstijgend gewerkt waarbij ook regelmatig de leerlingen van havo en vwo gezamenlijke programma’s volgen.
Het is leerzaam en leuk om jezelf aan anderen te presenteren. Daarvoor zijn er op de SSgN veel mogelijkheden. In het Jenaplanonderwijs wordt bijzondere aandacht besteed aan het samen vieren. Daarom vindt nagenoeg elke vrijdag in de onderbouw een weeksluiting plaats, meestal in de klas maar ook vaak in de aula of de theaterzaal. De beste presentaties kunnen weer getoond worden tijdens de gezamenlijke vieringen. Veel jong en aanstormend talent heeft zijn of haar kunsten al vertoond op het podium van de aula, zelfs leerlingen die zeker wisten over geen enkel talent te beschikken.
Leerlingen in de examenklassen presenteren hun profielwerkstuk aan medeleerlingen en docenten. De leerlingen met kunstvakken in hun examenpakket verzorgen een gezamenlijke afsluitende avond waarop zij hun kunsten tonen in de vorm van een eindproductie die toegankelijk is voor leerlingen, ouders en docenten.
Verder nemen groepen leerlingen onder leiding van een of meer docenten deel aan landelijke (debat-)wedstrijden, workshops en het jaarlijkse Voordrachtfestival.