Begeleiding

Als een leerling bij ons op school komt, zullen we er alles aan doen om de schoolloopbaan succesvol te laten zijn. Van groot belang is daarbij dat de leerling zich prettig voelt op school en bij problemen de juiste hulp kan krijgen. Dat geldt voor iedere leerling die bepaalde ondersteuning nodig heeft.

De eerste begeleiding wordt gevormd door de mentoren: in samenspraak met de overige docenten en de teamleider worden de vorderingen en het welbevinden van elke leerling in de gaten gehouden.

In het kader van het wegwerken van mogelijke achterstanden door corona is ook in het schooljaar 2024-2025 nog verdere extra ondersteuning mogelijk.

Leerlingbegeleiding

Er kunnen zich situaties voordoen die de rol en de taak van de mentor te boven gaan. Hiervoor hebben we een leerlingbegeleider en school maatschappelijk werkster, die individuele hulp kunnen bieden.

Er is een schoolbreed ondersteuningsteamteam, gevormd door RT, NT2, leerlingbegeleiders, orthopedagoog en begeleiders passend onderwijs. Het ondersteuningsteam wordt ondersteund door een aantal externe instellingen, zoals Bureau Leerrecht van de gemeente Nijmegen, de schoolarts en sociaal-verpleegkundige van de GGD, en Bureau Jeugdzorg. Het ondersteuningsteamteam komt regelmatig bijeen om de leerlingen waar zorg over is te bespreken. Dit kan ertoe leiden dat er een advies gegeven of gevraagd wordt. Het kan ook zijn dat verdere hulp nodig is. In dat laatste geval wordt altijd contact met de ouders opgenomen.

Decanaat

De SSgN kent een systeem van geïntegreerde keuzebegeleiding. Dat betekent dat mentoren en decanen de leerlingen begeleiden in het maken van verantwoorde keuzes, bijvoorbeeld de keuze voor de vakken in 3 mavo.

tweede jaar basisvorming, profielkeuze en keuze vakkenpakket voor de overgang van respectievelijk 3 naar 4 mavo en 3 naar 4 havo/vwo. Daarnaast ook de begeleiding in de keuze naar een vervolgopleiding.

In de onderbouw wordt in het mentoruur veel aandacht besteed aan oriëntatie op studie en beroep. In de bovenbouw worden leerlingen individueel gecoacht en volgen zij een verplicht onderdeel Studie-/ Loopbaanplanning. Ouders worden zoveel mogelijk bij de advisering betrokken door middel van voorlichtingsbijeenkomsten en individuele gesprekken. Voor de leerlingen is het bezoeken van een aantal informatieavonden verplicht.

Topsportbegeleiding

Ruim 10% van de leerlingen is ingeschreven als topsportleerling, een 15-tal sporten is op school vertegenwoordigd. Drie docenten van de SSgN begeleiden als coördinator Topsport onze topsporttalenten. Zij hebben veelvuldig contact met de leerlingen om eventueel roosters aan te passen, te praten over hun vorderingen en hun ervaringen met de combinatie school en sport.

Ook zijn er structureel gesprekken met de betrokken sportverenigingen.

Waar nodig kunnen topsportleerlingen vrijstelling krijgen van de lessen LO.

Verder kunnen individuele vrijstellingen worden verleend. Ook is het mogelijk op andere tijden toetsen te maken en eventueel zelfs gespreid examen te doen.

Topsportleerlingen kunnen gebruik maken van speciale studiebegeleiding.

Voor NEC-leerlingen bestaat die begeleiding uit twee delen: tijdens tussenuren en vrijgekomen uren gaan de leerlingen naar de mediatheek waar permanent toezicht is. Na schooltijd is er verplichte huiswerkbegeleiding voor NEC-leerlingen. De overige topsportleerlingen maken minder gebruik van de huiswerkbegeleiding omdat hun trainingstijden vaak buiten schooltijd liggen.

Waar nodig kiezen deze leerlingen in overleg met hun vaste begeleider voor individuele studiehulp tijdens tussenuren.

Extra hulp

Naast een ondersteuningscoördinator en een drietal remedial teachers die onder andere helpen bij Nederlands als tweede taal, dyslexie en dyscalculie, hebben wij de beschikking over een leerlingbegeleider, een schoolmaatschappelijk werkster, een orthopedagoog en trainers voor faalangstreductie, Alle leerlingen van de brugklassen worden aan het begin van het schooljaar door de remedial teachers getest op het gebied van rekenen. Daarnaast wordt de informatie van de basisschool grondig doorgenomen. Op grond van de resultaten kunnen leerlingen individueel of in een klein groepje RT krijgen.

Ook biedt het ondersteuningsteam begeleiding op het gebied van faalangst, concentratie en motivatie. Hoogbegaafde leerlingen kunnen geholpen worden bij hun individuele leerprogramma.

Leerlingen die problemen hebben met het Nederlands wordt geadviseerd NT2lessen te gaan volgen: Nederlands als tweede taal. De NT2-lessen bestaan vooral uit het ondersteunen van begrijpend lezen en woordenschatuitbreiding.

De lessen worden individueel of in kleine groepen binnen school gegeven en zoveel mogelijk tijdens tussenuren gepland.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Op 1 augustus 2014 is de Wet op het Passend Onderwijs ingegaan. Scholen voor voortgezet onderwijs die deel uitmaken van het Samenwerkingsverband zijn daarbij verplicht een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.

In dit document geeft de SSgN weer welke mogelijkheden de school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende zorgbehoeften, maar ook waar de beperkingen liggen.

Huiswerkondersteuning en bijles

Er zijn op school diverse mogelijkheden van huiswerkbegeleiding, naast de vaste begeleiding voor topsporters. Van de ouders wordt een financiële bijdrage gevraagd, zowel voor de huiswerkklas als voor bijles.

Huiswerkklas

Leerlingen die het moeilijk vinden zich thuis te concentreren of die door andere omstandigheden niet in staat zijn thuis hun huiswerk te doen, kunnen dit na schooltijd op school doen. In het huiswerklokaal is altijd professioneel toezicht aanwezig. Ouders vragen deze vorm van begeleiding zelf aan via onze website en betalen de kosten rechtstreeks.

huiswerkbegeleiding

De huiswerkbegeleiding is bestemd voor leerlingen waarvan de school vindt dat deze nodig is. Er wordt advies gevraagd aan de mentoren en aan het zorgteam. De school betaalt het grootste gedeelte. Van de ouders kan een vrijwillige eigen bijdrage worden gevraagd.

bijles

Als blijkt dat een leerling moeite heeft met een vak, kan door de ouders bijles worden aangevraagd. Bijlessen worden gegeven door een extern bijlesinstituut. De kosten voor deze bijles zijn voor de ouders, tenzij er een advies van mentoren of zorgteam aan ten grondslag ligt. Meer informatie over bijlessen.

POLL

Voor ondersteuning bij het wegwerken van onderwijsachterstanden hebben wij de zogenaamde POLL-groepen: plannen, ondersteuning, leren leren. Deze leerlingen komen tweemaal per week bij elkaar om onder begeleiding structuur aan te brengen in hun leerwijze.

Passend Onderwijs

In principe zijn leerlingen met een chronische ziekte of lichamelijke handicap en een positieve beschikking van een commissie voor indicatiestelling welkom. De voorwaarden waaraan een leerling moet voldoen, kunnen bij de school worden opgevraagd en staan ook vermeld in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).

De SSgN werkt hierin nauw samen met de stichting Samenwerkingsverband VO Nijmegen e.o. Begeleiders passend onderwijs van het Samenwerkingsverband VO ondersteunen deze leerlingen met een indicatie.

Jeugdgezondheidszorg

De afdeling Jeugdgezondheidszorg van de GGD afdeling Nijmegen volgt alle 0 tot 19-jarigen in hun ontwikkeling. Daardoor is het mogelijk gezondheidsrisico’s op te sporen en gezondheidsproblemen vast te stellen. Om gezondheidsproblemen te voorkomen, richt de GGD haar aandacht niet alleen op de individuele leerling, maar ook op groepen leerlingen.

De verpleegkundige houdt regelmatig op school spreekuur. De leerling kan daar zelf naartoe gaan, maar ook ouders/verzorgers of docenten kunnen een leerling aanmelden. De tijden van het spreekuur worden op school bekend gemaakt via posters. Meer informatie over de rol van de GGD op school.

In de onderbouw volgen de leerlingen een leerlijn Gezondheid met zes projecten over onder andere voeding en bewegen, seksualiteit en relaties, verslaving en sociale media.

Vertrouwenspersoon

Onze school maakt gebruik van zowel een interne als een externe vertrouwenspersonen. Deze verzorgt in eerste instantie de opvang van degene die zich geconfronteerd voelt met machtsmisbruik, onveiligheid of seksuele intimidatie. De vertrouwenspersoon biedt hulp, geeft informatie en advies en verwijst, indien nodig, door voor verdere hulp. Ook kan de vertrouwenspersoon bemiddelen tussen klager en aangeklaagde. De externe vertrouwenspersoon zal tevens gevraagd en ongevraagd adviseren aan het bevoegd gezag met betrekking tot maatregelen inzake preventie en bestrijding van machtsmisbruik en seksuele intimidatie. De externe vertrouwenspersoon is bereikbaar via de Vertrouwenslijn 088-144 02 00.

Klachtenregeling

Bij problemen tussen leerlingen onderling of leerlingen en docenten trachten de betrokkenen dit in eerste instantie gezamenlijk op te lossen. Wanneer dat onvoldoende resultaat heeft, wordt contact opgenomen met de teamleider of conrector van de afdeling. Mocht dat helaas nog geen oplossing bieden, dan kan er contact gezocht worden met de rector.

Iedere school heeft een klachtenregeling zodat leerlingen en hun ouders maar ook alle leden van het personeel en het bestuur weten welke stappen moeten worden gezet bij het indienen van een klacht. Meer informatie over de klachtenregeling kunt u vinden op de website onder documenten.