Algemeen
Hoe zit onze organisatie in elkaar?
De directie bestaat uit drie personen: Marcel Janssen (rector); Wil van Ooijen (conrector onderbouw) en Marina Hartel- Kolenik (conrector bovenbouw). Elk directielid heeft een aantal portefeuilles.
De onderwijskundige organisatie bestaat uit drie teamleiders onderbouw: Khalid Mansouri, Judith Thijssen en Philou Rypma en drie teamleiders bovenbouw: Maarten van Dam (mavo), Ricardo Walinski (havo-vwo M-profielen) en Maartje Doedens (havo-vwo N-profielen). De onderwijskundige ontwikkelingen worden bewaakt door de directie.
De directie wordt ondersteund door de staffunctionarissen Inge Rosendaal (personele zaken), Haci Menkütas (financiën), Gee Ganga, (management-assistente), Ron Orth (gebouw en toezicht) en Loes van den Boogaard (ondersteuning). De arbocoördinatie is in handen van Theo Takke.
Bestuur
De Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen maakt deel uit van de Stichting voCampus, een schoolbestuur met 14 scholen voor voortgezet onderwijs in het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal.
Karakter en sfeer
De Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen is voortgekomen uit de gemeentelijke HBS in Nijmegen die in 1865 werd gesticht. Wij zijn een openbare Jenaplanschool voor atheneum, havo en mavo en hebben bij aanvang van het schooljaar 24- 25 1303 leerlingen. Deze leerlingen komen zowel uit Nijmegen als uit de regio en vormen qua achtergrond en cultuur een goede doorsnee van de bevolking.
Bij ons staat niet de methode maar de leerling centraal. Wij ontwikkelen kennis, vaardigheden en attitude (hoofd, hand en hart) vanuit de mogelijkheden van de leerling. Niet alleen aan kennis, ook aan sociale vaardigheden, taal-, reken-, studieen planningsvaardigheden en goed burgerschap wordt uitgebreid aandacht besteed door middel van groeps- en individueel werk, gesprek, projecten en vieringen. We realiseren daardoor een zo breed mogelijke ontplooiing van het individu.
Brede brugklas, alle niveaus in één klas
De eerste twee klassen van de onderbouw zijn volledig heterogeen. Dat betekent dat leerlingen met een mavo-, een havo- en een vwo-advies bij elkaar zitten. Aan het eind van de tweede klas worden de leerlingen gericht bevorderd naar 3 of blijven nog een jaar in een gemengde havo/vwo-klas.
Leerlingen krijgen les en toetsen op hun eigen niveau. Als blijkt dat ze daarin goed scoren kunnen ze een niveau hoger proberen. Per vak, op maat. Ze hebben minimaal twee jaar de tijd om te groeien naar het niveau dat het beste bij hen past. En wat blijkt? Veel leerlingen halen een diploma op een hoger niveau dan het gegeven basisschooladvies.
Schoolkenmerken
De SSgN is Jenaplanschool, erkend als Cultuurprofielschool, Bèta Excellentschool, TopsportTalentschool (EVOT) en European Parliament Ambassador School (EPAS).
Onze speerpunten zijn:
- Kennis en wetenschap
- Cultuur
- Topsport
- Internationalisering en Burgerschap
- Duurzaam & gezond
Missie
De SSgN is een openbare school voor vwo, havo en mavo waar onderwijs geboden wordt uitgaande van hoofd, hand en hart.
De SSgN begeleidt leerlingen naar een voor hen optimaal haalbaar diploma.
Daarbij worden alle leerlingen uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen, zowel op cognitief gebied als op het gebied van persoonlijke en sociale ontwikkeling en het ontplooien van talenten en andere kwaliteiten op een breed gebied: wetenschap, sport, burgerschap, kunst en cultuur.
De SSgN streeft naar een goed leeren leefklimaat voor leerlingen en medewerkers en creëert een optimistische sfeer waar het oog gericht is zowel op het individu als op de groep, de maatschappij en de toekomst.
Kernwaarden
Op de SSgN gaan we uit van vier kernwaarden:
- Echt in contact
- Jezelf kunnen zijn
- Uitgaan van groei
- Verantwoordelijk voor kwaliteit
Bij deze kernwaarden hoort een achttal principes van waaruit we werken en op basis waarvan wij ons beleidsplan hebben opgesteld.
Hoofd, hand en hart
Als Jenaplanschool vinden wij het belangrijk dat leerlingen niet alleen kennis (hoofd) en vaardigheden (hand) opdoen maar ook werken met passie aan de dingen die ze leuk vinden (hart). Door veel af te wisselen met diverse culturele activiteiten, projecten, excursies en masterclasses ontdekken we met elkaar waar de talenten en kwaliteiten van elke leerling liggen.
Onze leerlingen leren samen te werken, te onderzoeken, te presenteren en te ondernemen. Zo leren zij wie ze zijn en zorg te hebben. Voor jezelf, de ander, en de wereld om je heen.