Onze visie en kernwaarden
De Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen stelt de leerling centraal en biedt een veilig leer- en leefklimaat waarin met en van elkaar geleerd wordt onder het motto: hoofd, hand en hart en met behulp van de uitgangspunten van het Jenaplanconcept.
Diplomagericht
Elke leerling wordt voorbereid op het voor hem (of haar) optimaal haalbare diploma door onderwijs op niveau aan te bieden, zowel in de heterogene onderbouw- als in de homogene bovenbouwgroepen, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende leerstijlen.
Ontwikkeling
Leerlingen blijven de eerste twee leerjaren bij elkaar in de groep, zowel om hen de kans te bieden zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, samen te werken en te leren van elkaar, als vanuit sociaal oogpunt.
Mentoren zijn de spil bij de begeleiding van leerlingen op hun zoektocht naar zichzelf, de ander en de maatschappij.
Docenten zijn pedagogisch en didactisch in staat om les te geven aan leerlingen van verschillende niveaus en met diverse leerstijlen.
Voor de ontwikkeling van het kind is het belangrijk dat de ouders betrokken zijn bij de school. Ouders en school hebben hun eigen rol en verantwoordelijkheid binnen de ontwikkeling van het kind. Daarvoor is een goede communicatie van groot belang.
Kwaliteiten en talenten
Leerlingen worden in een inspirerende leeromgeving uitgedaagd hun kwaliteiten en talenten te ontplooien op verschillende gebieden. Naast persoonlijke groei richten wij ons op cognitief, creatief-cultureel en sportief gebied.
Ook medewerkers worden gestimuleerd zich verder te ontwikkelen, waarbij mogelijkheden worden geboden o.a. op het gebied van vakkennis, begeleiding, onderzoek, persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Leer- en leefklimaat
We zorgen voor een veilig en tolerant leer- en leefklimaat door de leerlingen en medewerkers onder te brengen in kleinschalige teams waarbinnen zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de resultaten. De docenten binnen het team waarborgen de kwaliteit van het onderwijs.
De leerlingen leren normen, waarden en respectvolle omgangsvormen. Je mag zijn wie je bent, je krijgt en geeft waardering voor wat je doet ongeacht geloof of afkomst, kleur of geslacht. En we durven ook grenzen te stellen.
Leerlingen leren zich uiten en ze leren hun mening te vormen, zowel in de klas als tijdens presentaties en (podium) optredens. Daardoor wordt hun zelfvertrouwen gestimuleerd. Door te kijken naar de mogelijkheden en ons niet te laten beperken door onmogelijkheden creëren wij een optimistische sfeer.
Gezondheid
De SSgN is een school waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Als Topsport Talentschool stimuleren wij onze leerlingen tot gezond gedrag. Dat doen wij in de vorm van projecten en voorlichting maar ook door de inrichting van het schoolplein dat uitdaagt tot beweging en door een gezond aanbod aan dranken en voedingswaren in onze schoolkantine.
Kwaliteit
Kwaliteit wordt door de SSgN zichtbaar gemaakt in een uitdagend en gedifferentieerd onderwijsaanbod en een ruim aanbod aan creatieve vakken alsmede een versterkt aanbod in het talen- en bètaonderwijs, zowel in de onder- als in de bovenbouw.
Maar niet alleen de onderwijsresultaten tellen. Want naast dit onderwijs voor ‘hoofd’ biedt de SSgN als Cultuurprofiel- en TopsportTalentschool leerlingen de kans om hun ‘hart’ te volgen en met hun ‘handen’ ofwel vaardigheden te werken.
Op de SSgN wordt geleerd binnen een stimulerend klimaat dat een gunstige invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De schoolsituatie wordt zowel door ouders en leerlingen als door de eigen medewerkers beoordeeld als uitdagend, sociaal en veilig. De hele schoolcultuur ademt een sfeer waarbinnen leerlingen én medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd voelen.
Sinds 2013 is de SSgN in het bezit van het predicaat Excellente School voor vwo en havo. In 2015 kwam daar het predicaat voor de afdeling mavo bij.
Beleidsplan
Kijk hier voor het beleidsplan 2023-2027.
Schoolkenmerken
- Talentontwikkeling (o.a. Cambridge Engels, Plusklassen, sport)
- Verbreding / verdieping in samenwerking met Radboud Universiteit
- Heterogene klassen in de onderbouw
- Twee mentoren per klas in de twee brugjaren
- Uitgestelde keuze mavo (eind klas 2), havo/vwo (eind klas 3)
- Extra begeleiding topsporters
- Extra begeleiding creatieve toptalenten en examen in alle kunstvakken
- Internationalisering: Europees burgerschap, stedenreizen en kampen