Kwaliteitszorg

De kwaliteit van een school wordt door diverse factoren bepaald. Enkele factoren, zoals examenresultaten, slagingspercentage, doorstroomgegevens en dergelijke, zijn gemakkelijk in cijfers te vertalen en worden jaarlijks door de inspectie in kaart gebracht en gepubliceerd via de opbrengstenkaart. Andere belangrijke factoren zijn minder makkelijk te kwalificeren. Dat betreft de extra zorg die aan leerlingen geboden wordt, de buitenschoolse activiteiten, de kansen die de school biedt voor talentontplooiing via de Masterclassess, de omgang met leerlingen, communicatie met de ouders en de algehele sfeer binnen de school. Ook zaken als veiligheid, schoonmaak en aankleding van het gebouw bepalen mede de kwaliteit.

Ieder jaar wordt op onze jaarlijks studiedag ‘opbrengsten en kwaliteit’ alle cijfers van in-, door-, en uitstroom, alsmede de uitkomsten van de verschillende enquêtes met het personeel besproken. Daarbij worden indien nodig acties uitgezet die de kwaliteit nog verder moeten verbeteren. De SSgN doet er alles aan om die kwaliteit te bewaken en waar nodig te verbeteren.

Verantwoording

In het kader van de kwaliteitszorg worden regelmatig enquêtes afgenomen bij de leerlingen, personeel en ouders. Blijkens de jaarlijkse enquêtes is men heel tevreden over de SSgN. Voor meer informatie: website Scholen op de Kaart.

Inspectie en overheid

De inspectie controleert alle besturen van scholen voor voortgezet onderwijs, en brengt een rapport uit over de bevindingen. De inspectie besteedt daarbij extra aandacht aan de bevordering van burgerschap, taal- en rekenbeleid.

Het toezichtskader van de inspectie zal op korte termijn aangepast worden, wat betekent dat individuele scholen weer vaker bezocht gaan worden.

Inzet NPO-gelden

De overheid heeft in 2021, 2022 en 2023 behoorlijk geldbedragen ter beschikking gesteld aan scholen voor reparatie van eventuele onderwijsachterstanden als gevolg van corona. Deze gelden mogen tot en met 2025 besteed worden. De SSgN zet deze extra gelden op de volgende onderdelen in.

Tijdelijke klassenverkleining

In verschillende jaarlagen worden extra klassen ingezet zodat er minder leerlingen in een klas zitten in die jaarlagen.

Mentoraat

Alle mentoren hebben extra tijd gekregen zodat zij meer aandacht aan de leerlingen kunnen besteden.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Bij de start van het schooljaar is voor alle jaarlagen een extra introductie-activiteit ingezet om de samenhang van de klassen te versterken. Ook worden er door het jaar heen extra culturele en sportieve activiteiten georganiseerd.

Extra begeleiding

Voor het gericht wegwerken van achterstanden wordt gebruik gemaakt van extra ondersteuning bij het plannen en organiseren en van bijlesuren. Deze begeleiding wordt deels door een externe partij verzorgd en deels door eigen docenten.

Het aantal uren voor de orthopedagoog, remedial teachers, docent NT2 en schoolmaatschappelijk werk is tijdelijk uitgebreid.

Op de toekomst gericht

In diverse werkgroepen wordt gewerkt aan effectieve lessen. Hieronder valt het ontwikkelen van leerstrategieën, (digitaal) materiaal ontwikkelen of aanpassen, mentoraat versterken door middel van coaching, bijdragen aan een betere differentiatie, aandacht voor doorstroom en formatief evalueren.

Doel hiervan is om deze onderwijskundige ontwikkelingen structureel in te voegen in ons Jenaplan voortgezet onderwijs.

Dankzij subsidies kunnen hiervoor mensen extra worden ingezet.