Onderwijs & organisatie

Leerlingen en mentoren

De leerlingen in de klassen 1, 2 en hebben twee mentoren. Deze verdelen de taken en verzorgen het mentoruur, de weekopening en de weeksluiting. Ook geven zij hun vaklessen in hun eigen mentorklas.

De bovenbouwklassen (met uitzondering van klas 3 mavo) hebben één mentor, die de leerlingen begeleidt naar hun eindexamen.

Doordat de mentoren hun leerlingen meerdere jaren volgen, hebben zij een goede band met deze leerlingen en kunnen optreden als individuele coach bij het zoeken naar een juiste leerhouding, keerrichting en vervolgopleiding.

Regie-uren

De regie-uren zijn in het leven geroepen om leerlingen meer regie te laten nemen over hun ontwikkeling en hun leerproces. Leerlingen kunnen regie-uren volgen voor de vakken waarin zij extra ondersteuning nodig hebben of juist meer verdieping willen krijgen. Inschrijven voor de regie-uren gebeurt via Zermelo. Inschrijven kan in week 1 en 2 van elk blok voor maximaal twee vakken. Na inschrijving volgt de leerling het hele blok de regie-uren. Tussentijds inschrijven en/of afmelden kan in overleg met de mentor.

In klas 1 en 2 kiezen de leerlingen minimaal één vak. In de overige klassen kunnen mentoren een dwingend advies geven voor één of meer vakken.

Inrichting onderbouw

De onderbouw is onderverdeeld in drie teams, bestaande uit 3 of 4 brugklassen, 3 of 4 tweede en 2 of 3 derde klassen. Elk team heeft een twintigtal 5 vaste docenten, die zoveel mogelijk de vakken in hun eigen team verzorgen.

Dit zijn eigenlijk een soort kleinschalige schooltjes binnen de school waarbij er natuurlijk regelmatig teamoverstijgende activiteiten zijn: cultuurdagen, sportdagen, excursies en keuzevakken vinden plaats met de hele jaarlaag of in elk geval met een aantal klassen tegelijk.

Per team zijn er vaste lokalen waar de lessen zoveel mogelijk plaatsvinden.

Dit voorkomt te veel geloop tijdens de leswisselingen en vergroot het gevoel van veiligheid en verantwoordelijkheid, zodat de netheid en de rust binnen de school bevorderd worden.

Welke vakken krijg je in de onderbouw? Bekijk de complete lessentabel in deze PDF.

Inrichting bovenbouw mavo (vmbo-t)

Het vmbo is een vierjarige opleiding. Na twee jaar basisvorming starten de leerlingen in het 3e jaar met de voorbereiding op hun examen. In het 4e jaar sluiten ze het examen af met schoolexamens en het centraal schriftelijk eindexamen.

Mavo-leerlingen kiezen aan het einde van het tweede leerjaar binnen het vakkenpakket voor een profiel: techniek, zorg en welzijn of economie. De keuze voor een dergelijke profielen is afhankelijk van de vervolgopleiding die de leerling wil gaan volgen. De mavo geeft toelating tot de lange opleidingen in het mbo. Veel leerlingen kiezen ervoor om door te stromen naar het havo.

Het V-team bestaat uit een vaste groep docenten die zich intensief bezighoudt met het mavo-onderwijs op Jenaplan-wijze.

Het mavoteam werkt mee aan de ontwikkeling van de Nieuwe Leerweg.

Inrichting bovenbouw havo en atheneum

Vanaf de vierde klassen havo en atheneum wordt gewerkt in profielen. Dit is een vast pakket aan vakken die bij elkaar horen. Daarnaast is het gemeenschappelijk deel voor iedereen verplicht.

We onderscheiden de volgende profielen:

  • Cultuur en Maatschappij
  • Economie en Maatschappij
  • Natuur en Gezondheid
  • Natuur en Techniek.

Naast het profiel en het gemeenschappelijk deel moeten leerlingen een keuze maken voor een profielkeuzevak en voor een of meer keuze examenvakken.

Het maken van keuzes op en na de school wordt intensief begeleid door de mentoren, in samenwerking met de decanen.

De bovenbouw havo en vwo is verdeeld in twee teams: het M-team omvat de leerlingen en hun docenten met een Maatschappijprofiel, het N-team de leerlingen en docenten met een Natuurprofiel. De vaste groep docenten verzorgt zoveel mogelijk de lessen binnen het eigen team. Bekijk de lessentabel (PDF).

Onze docenten

‘Het is niet belangrijk wat je de kinderen leert, maar wat ze ervan opsteken’.

Een goede docent wekt de nieuwsgierigheid van kinderen en roept vragen op waardoor de leerlingen zelf naar antwoorden willen gaan zoeken. Dit is een leidraad binnen het Jenaplanonderwijs, en sluit ook goed aan bij de onze onderwijsvisie waarin veel zelfstandigheid van de leerlingen wordt gevraagd. De docent biedt een breed scala aan lesstof, en biedt dit ook gevarieerd aan, zodat elk kind afhankelijk van de eigen interesse een aansluitingspunt kan vinden. Waar mogelijk wordt vakoverstijgend gewerkt.

Binnen het bestuur werken we samen als Academische Opleidingsschool voor aankomende docenten. Er is een overeenkomst gesloten met het Instituut voor Leraar en School, waarbij wij per schooljaar plaats bieden aan LIO’s (leraren in opleiding, 1e of 2e graads) en een aantal kleinere stages. LIO’s zijn voor een half jaar aan de school gebonden, en geven voor een deel zelfstandig les.

De LIO’s worden gespreid over verschillende secties en zullen ook telkens in andere klassen worden ingezet, zodat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd is.

Nieuwe docenten, stagiaires en LIO’s volgen ene inductieprogramma van maximaal drie jaar. Zij worden daarin intensief begeleid door daartoe speciaal opgeleide docenten, een begeleider vanuit de sectie en ze volgen indien nodig nog een specialistische training.

Ook ervaren docenten kunnen blijven leren, zeker van elkaar. Gedurende het schooljaar worden studiedagen georganiseerd en worden docenten in de gelegenheid gesteld training en scholing te volgen. Deze studiedagen en trainingen worden voor een deel begeleid en gegeven door eigen ervaren docenten die de ontwikkeling van ons onderwijs vorm geven en begeleiden. Hierdoor is het mogelijk de kwaliteit van ons onderwijs op een zo hoog mogelijk niveau te houden.